Bratislava
16. decembra (TASR) - Strata kľúčových trhov v USA a v Číne predstavuje
pre slovenský automobilový priemysel a celú ekonomiku zásadné riziko.
Po augustovej obchodnej dohode Európskej únie (EÚ) a USA podľa Inštitútu
finančnej politiky (IFP) síce naše efektívne clo citeľne kleslo, no na
rozdiel od viacerých európskych krajín zatiaľ nevidí výraznejšie známky
oživenia.
„Popri slabnutí pozície na americkom trhu sa pridávajú aj výpadky v
Číne, kde čelíme dynamicky rastúcej konkurencii čínskych výrobcov, ktoré
prehlbujú tlak na automobilový priemysel a predstavujú riziko pre
slovenskú ekonomiku,“ informoval v analýze IFP.
Po zavedení vysokých ciel zo strany USA na dovoz tovarov zo sveta
vrátane EÚ patrilo Slovensko, ktorého vývoz do USA tvorili približne z
troch štvrtín automobily, medzi najviac zasiahnuté ekonomiky. V júli
pritom čelilo najvyššiemu efektívnemu clu v celej EÚ. Situácia sa podľa
analytickej inštitúcie zmenila v auguste, keď EÚ a USA uzavreli obchodnú
dohodu a zaviedli jednotnú colnú sadzbu na úrovni 15 %, s výnimkami
napríklad pre lieky. Táto sadzba sa po novom vzťahuje aj na automobily.
„Pre Slovensko to bola priaznivá správa. Efektívne clo sa znížilo z
23,5 % v júli na 17,4 % v auguste. Aj po tomto poklese však Slovensko
zostáva medzi krajinami s najvyššou colnou záťažou v rámci Európskej
únie,“ upozornil IFP.
Hoci dáta za august naznačili mierne zotavenie, v septembri export opäť
oslabil a medziročne bol nižší o 40 %. Najviac zasiahnutý zostáva
automobilový priemysel. Vývoz automobilov do USA klesol v septembri
medziročne až o 56 %.
„Slabší výkon na americkom trhu sa zároveň prelína s problémami v
Ázii, najmä v Číne, kde európske automobilky strácajú pod tlakom domácej
konkurencie. Slovenský export áut do Číny sa v tomto roku znížil o 17 %
a v treťom štvrťroku bol medziročne nižší približne o 40 %,“
priblížil IFP. Tieto výpadky zatiaľ pomáha kompenzovať silnejší dopyt v
Európe, no strata kľúčových trhov v USA a v Číne predstavuje pre
slovenský automobilový priemysel a celú ekonomiku zásadné riziko,
upozornil IFP.